Omdat bijna iedereen in de Nederlandse bevolking wel eens last heeft van rugklachten, is het handig om te weten hoe je de rugpijn in zekere zin kunt voorkomen. Omdat de oorzaak van lage rugpijn vaak lastig te achterhalen is, zijn er algemene tips ontstaan om de risicofactor van lage rugpijn te verminderen.

Ernst van de rugpijn

In veel gevallen is rugpijn alleen erg hinderlijk, maar bij de meerderheid van de rugpijnpatiënten is het niet ernstig. Ook al wanneer de pijn in het begin hevig aanvoelt, gaat de pijn vaak vanzelf over. Hier gaan in de meeste gevallen enkele dagen tot enkele weken overheen. Wanneer de pijn langer dan 12 weken aanhoudt, spreekt men van chronische rugklachten en is het verstandig om langs je huisarts te gaan.

Voorkomen

Je kan beter rugpijn voorkomen dan genezen. Er zijn verschillende manieren om rugpijn te voorkomen, hierbij zal je grotendeels actief moeten gaan leven. Hierbij kun je denken aan regelmatig sporten zoals zwemmen, wandelen of fietsen. Een ander belangrijk punt is de ontwikkeling van je rompspieren. De spieren rond je romp kun je goed ontwikkelen doormiddel van kracht en rek trainingen. Naast de romp worden bij deze oefeningen de rugspieren getraind. Naast de rugspieren en de romp is het verstandig om de buikspieren te trainen. De buikspieren spelen namelijk een grote rol in de stabiliteit van de romp.

Door medische wetenschappers zijn er algemene regels ontstaan over hoe je rugpijn kunt voorkomen. Deze regels zijn erg handig wanneer je de klachten van rugpijn al meerdere malen hebt meegemaakt.

De algemene regels zijn:

–          Een goede en stabiele houding.

–          Lange stilstaan momenten vermijden. Hierbij vervormt de houdt, handig is af en toe eventjes een rondje te lopen.

–          Een goede stoel aanschaffen bij een zittend leven.

–          Bij langdurige autoritten kun je het beste met je schouders tegen de stoel aanzitten. Hierbij geeft je je rug rust. Wanneer je de stoel te ver van je stuur afstaat ga je sneller naar voren leunen, dit is slecht voor je rug.

–          Geen zware objecten tillen naar langdurig zitten. Erg belangrijk is om eerst even een rondje te lopen en daarna pas het object op te tillen.

–          Een goede til-houding. Tillen met een hurkhouding en niet met rechte benen en een gebogen rug.

–          Je conditie bijhouden. Wanneer je een tijd geen beweging hebt gehad is de kans op rugklachten groter.

Comments are closed.