Tips bij het afvallen

Iedereen die wil afvallen kan wel baat hebben bij tips bij diëten en afvallen. Helaas werken niet alle tips even goed. Maar we helpen je graag op weg en geven je een aantal tips die je zullen helpen om van elk dieet een succes te maken.

Begin op een goed moment

De start van je dieet is cruciaal. Begin op een moment waarop jij er klaar voor bent. Niet in een periode waarin je veel stress hebt, niet lekker in je vel zit en waarin veel leuke dingen staan te wachten (waarbij ook nog eens lekker eten op tafel komt). De kans is dan namelijk groot dat je het niet vol gaat houden. Want een onjuist moment maakt dat je sneller bereid bent om op te geven en terug te stappen in je oude eet- en drinkpatroon. En dat is nu precies wat je moet voorkomen.

Verdiep je in het dieet dat je gaat volgen

Ben je van plan om een dieet te gaan volgen? Slimme keuze. Een dieet kan je richting geven en helpen om de juiste keuzes te maken. Voeding en beweging spelen in de meeste diëten een belangrijke rol. Door je goed te verdiepen in een dieet, kun je bepalen of het dieet bij je past. Mag je lekker blijven eten of moet je af gaan zien? Is er veel beweging nodig of niet? Komt het dieet overeen met je eigen levensstijl of kun je je hiernaar schikken? En in hoeverre is je dieet bepalend voor het leven van je gezin. Moeten die meedoen of kunnen die ook zonder het dieet verder? En hoe belangrijk is dat eigenlijk voor je? Vragen, vragen en vragen. Je moet ze echter wel stellen voor je begint.

Beweging blijft belangrijk

We kunnen eromheen draaien, maar echt afvallen doe je met beweging. Zonder beweging kun je het echt wel schudden. Afvallen gebeurt pas als je energie wordt verbruikt en er geen slechte energie voor terugkomt. Dat betekent dat je van alles uit de kast moet gaan trekken om meer te gaan bewegen. Ga er vaker op uit: ga een stuk wandelen of hardlopen, pak de fiets in plaats van de auto en meld je aan bij de sportschool of bij een sportvereniging. Je moet zorgen dat je elk moment dat je kan bewegen optimaal benut.

Rust voldoende uit

Maar minstens zo belangrijk als beweging is het om te rusten. Zonder rust kan je lichaam niet herstellen en niets doen met alle inspanningen die je geleverd hebt. Je moet goed slapen en zorgen dat je ’s avonds voor het slapengaan voldoende rust pakt. Een boek lezen kan enorm goed helpen, net als een lekker warm (verwen)bad. Zorg dat je tot rust komt. Niet alleen belangrijk voor je lichaam, maar ook voor je geest. Want mensen die uitgerust zijn, vallen veel sneller en beter af. Dat komt omdat de stress hen niet in de weg zit.

Voeding blijven toetsen

Tot slot speelt voeding natuurlijk een heel belangrijk rol bij het afvallen. Dus als je kritisch naar je voeding blijft kijken, kom je al heel ver. Vermijd ongezonde producten (met veel enkelvoudige koolhydraten en suikers) en zoek naar gezonde, natuurlijke producten. Het liefst groenten en fruit aangevuld met vlees, vis en noten en zaden. Je zal merken dat deze voeding je veel energie levert en zorgt dat je er goed tegenaan kunt.

Minder stress

Het gebeurd al snel dat je ergens even geen zin in hebt, dit kan komen door dingen in je persoonlijke leven omdat er bijvoorbeeld dingen aan de hand zijn in je relatie, maar ook wat er op de werkvloer gebeurd speelt heel erg mee in de motivatie die je voor andere dingen hebt. Als je na een lange vervelende dag thuiskomt van werk zal je minder snel gemotiveerd zijn om de dingen te doen die echt nodig zijn.

Een fijne werkomgeving is daarom van groot belang, niets is zo vervelend om elke morgen weer tegen je zin naar werk te gaan omdat het veel stress bezorgd. Het kan zo zijn dat je baas niet sociaal en professioneel is en daarom de communicatie stroef loopt waardoor er vaak verschillen ontstaan die er helemaal hoeven te zijn. Nog een ding wat meespeelt is de werkdruk, er zijn bedrijven die simpelweg te weinig mensen aannemen voor bepaalde functies omdat er zoveel mogelijk geld bespaard moet worden. Geef daarom ook aan bij je baas of directie als de manier van werken echt niet realistisch is.

Thuis is het ook belangrijk om dingen goed op orde te hebben, dit heb je namelijk zelf in de hand. Het is belangrijk om voldoende rust te nemen maar ook om prioriteiten te stellen van dagelijkse verplichtingen waar je aan moet voldoen. Als je niet voldoende uitrust in bijvoorbeeld het weekend dan zal het je werk een stuk minder draagzaam maken. Het is ook goed om over dingen te praten die je dwars zitten, dit kan je doen met vrienden of als je opzoek bent naar professionele een psycholoog. Zowel kinderen als volwassenen kunnen in therapie gaan voor problemen waar zij tegenaan lopen.

Naar een psycholoog gaan is echt niet zo gek als je denkt, er zijn veel mensen die zich ervan weerhouden om een afspraak te maken. Jaarlijks gaan er tienduizenden mensen naar een psycholoog, veel mensen ook eenmalig, het hoeft dus niet zo te zijn dat je er keer op keer heen moet. Als je de drempel toch wat hoog vindt dan kun je ook kiezen om naar een online psycholoog te stappen, dan kun je via Skype een sessie inplannen. Dit vinden veel mensen toch net wat fijner.

Blijf niet te lang met je problemen rondlopen, hoe langer dingen duren hoe vervelender het kan worden. Dingen zoals een burn out wil je namelijk voorkomen.